Hadith Rasulullah s.a.w.

"Sebaik-baik pekerjaan (perbuatan) itu adalah bersederhana (laskada)".



Monday 20 September 2010

SKIZOFRENIA DI MALAYSIA


Muqaddimah: Schizophrenia menyerang Gemencheh

Pada 5 Januari 2010, satu peristiwa mengerikan berlaku di Gemencheh, Negeri Sembilan apabila 4 ahli keluarga dibunuh tanpa peri kemanusian. Dalam kes ini, disyaki ahli keluarga terlibat dan suspek yang ditangkap merupakan graduan daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai. Ini bermakna, suspek boleh digolongan belia yang terpelajar. Namun persoalan berlegar-legar di minda penulis, kenapa tergamak membunuh ahli keluarga sendiri? Kenapa yang terpelajar sanggup melakukan perkara ini? Mari kita kaji sedikit mengapa hal ini boleh berlaku.

Terkejut apabila membaca satu artikel akhbar yang menunjukkan jumlah pesakit mental di negara ini yang terus meningkat sebanyak 400,227 kes pada tahun lalu berbanding 364,196 kes pada tahun sebelumnya. Statistik ini dimaklumkan oleh Presiden Persekutuan Psikologi dan Kesihatan Mental ASEAN, Prof. Dr. Mohd. Hussain Habil hasil kajian yang dijalankan oleh pakar-pakar dalam bidang psikologi dan psikiatri.

Menurut Menteri Kesihatan pula, Datuk Seri Liow Tiong Lai, statistik juga menunjukkan sebanyak 11.2 peratus daripada pesakit mental terdiri daripada mereka yang berusia 16 tahun ke atas. Penyakit mental yang dipercayai menyerang rakyat Malaysia ini dikenali sebagai Schizophrenia.

Schizophrenia : Kenali simptom, komplikasi dan rawatannya

Schizophrenia ialah sejenis kecelaruan otak sepertimana penyakit sawan,nyanyuk dan multiple sclerosis.Ia biasanya bermula di kalangan orang baru masuk ke alam dewasa. Di seluruh dunia,ia melibatkan 1% dari keseluruhan penduduk sesuatu negara, pembaca boleh klik (info Schizophrenia) untuk mengetahui maklumat lanjut berkaitan penyakit mental ini tentang tanda dan gejala, komplikasi serta rawatan.

Maklumat tambahan berkaitan Schizophrenia adalah kelainan otak yang kronik dan parah. Penderita schizophrenia merasa mendengar suara yang tidak didengar orang lain atau percaya bahwa orang lain dapat membaca dan mengendalikan pikiran mereka atau berencana menyakiti mereka. Schizophrenia juga menyebabkan orang keluar dari kenyataan, dengan gejala halusinasi, paranoia dan memiliki cara berpikir dan persepsi yang tidak biasa.

Penderita schizophrenia dapat berbual secara tidak masuk akal, duduk selama berjam-jam tanpa bergerak atau banyak bicara, atau dapat juga terlihat baik-baik saja sampai mereka mengatakan apa yang sebenarnya mereka pikirkan.

Schizophrenia : Berpotensi membunuh keluarga sendiri

Dalam Metanews sebuah portal kesihatan dari Indonesia melaporkan sebahagian besar korban adalah anggota keluarga, dan hampir setengah dari kes kematian diakibatkan oleh penderita schizophrenia yang belum pernah dirawat. Penemuan terkini adalah berdasarkan 7 penelitian di Eropah dan Australia yang mendapati pembunuhan terhadap orang bukan ahli keluarga mencapai rata-rata 1 dibanding 7 juta atau 1 dibanding 18 juta orang per tahun.

Para peneliti itu juga membandingkan 43 kes pembunuhan dengan 42 kes di mana korban adalah anggota keluarga. Mereka menemukan bahawa kes pembunuhan orang asing (bukan ahli keluarga) dilakukan oleh penderita schizophrenia yang tidak memiliki rumah, atau memiliki sejarah masa kanak-kanak atau perilaku dewasa yang buruk termasuk kekerasan.Statistik 2003 menunjukkan Malaysia mendapat tempat dalam penyaki mentalSchizophrenia di Asia Tenggara. Sila klik: (statistic Schizophrenia Malaysia)

Kesimpulan

Jika rakyat Malaysia tidak diajar mengawal emosi dan kawalselia tekanan hidup maka akan mengakibatkan negara mengalami kerugian sehingga mencecah RM1 bilion kerana produktiviti negara terjejas akibat masalah tersebut.

Yang mendukacitakan penulis iaah kenyataan daripada Mohd. Hussain, Presiden Persekutuan Psikologi dan Kesihatan Mental ASEAN berkata, penyakit mental sebenarnya tidak mendatangkan bahaya atau kecederaan kepada sesiapa sebaliknya lebih bahaya kepada negara kerana menjejaskan ekonomi negara.

Dalam rakyat Malaysia berpotensi mendapat penyakit mental, lebih ditakutkan ekonomi berbanding penyakit ini. Adakah ini menyelesaikan masalah?

No comments: