Hadith Rasulullah s.a.w.

"Sebaik-baik pekerjaan (perbuatan) itu adalah bersederhana (laskada)".



Friday 9 July 2010

Yang Ter...


Salam...


Hari ni waktu murid2 rehat jam 10.20am, kawe gi brehat sekejap melepaskan penat d library sekolah. Tak tau nak pilih buku apa pun, saje sambil nak tgk budak2 dengan karenah masing2 bile masuk library...demo nih bukan macam kito org dewasa. Demo nih tak paduli ko sape2, dia buat carak dia jah....emm tu le, aku dulu pung barangkali macam tu juga dulu.


Sambil duk pusing2, kawe ambik buku Malaysia Book of Records...fuh hebat2 manusia le ning. Kawe terfikir gak sekejap, manusia ni semuanya nak yg Ter...Ter...Ter... biasa la tu ( largest, bigest, longest...) he...nak ssuka pung ada.

Kadang2 kita manusia ni tak sedar diri, tak tahu, terlupa, buat2 tak reti...macam2 lagi. Memang la dunia ini Allah ciptakan untuk kita tapi atas maksud apa sebenarnya. Selama ni kita duk berasa untuk kita jah atas maksud nikmat yang disediakan Allah...tu jah, astaghfirullah... Sebab tu le manusia le ning sibuk sangat duk cari benda hak tak sepatutnya... yang sepatutnya kita cari kita buat tak peduli, sedangkan setiap hari buka mata terus guna nikmat hak Allah beri tapi jiwa raga duk sibuk dengan benda lain lupa Allah.

Allah cipta alam ini dan isinya termasuk kita sendiri memang untuk kita tapi untuk kita mengenal siapa Pencipta...dan siapa yang dicipta, supaya kita sedar dan jangan duk berasa lepah laku sangat. Sibuk buat itu ini sampai sanggup perhabis jutaan ringgit dan tenaga semata2 nak cari yang TERPANJANG, TERBESAR, TERTINGGI dan macam2 TER lagi hingga lupa mencari YANG MAHA AGUNG, YANG MAHA HEBAT, YANG MAHA PENGASIH, YANG MAHA PENYAYANG, YANG MAHA PENGAMPUN... dan segalanya.Rasulullah s.a.w. bersabda:


"setiap anak Adam itu melakukan kesilapan, dan sebaik2 orang yg melakukan kesilapan ialah mereka yang senantiasa bertaubat , kesal atas segala kesalahannya..."


Jangan kita menjadi manusia yang tidak pernah merasa bersalah dan selesa dengan apa yang ada hingga lupa untuk mengenal Allah dengan sepenuh hati dan sujud patuh kepadanya dalam semua perkara yang kita lakukan. Mudahan2 kita akan sentiasa diberi petunjuk oleh Allah...amiiin.

No comments: